FAQ – LEX Documento

  1. Jak zalogować się do LEX Documento?

Do LEX Documento można zalogować się na dwa sposoby:

  • Bezpośrednio przez stronę LEX Documento https://documento.lex.pl/ – w tym przypadku po podaniu loginu i hasła jesteśmy przekierowani do strony głównej LEX Documento.
  • Przez stronę Systemu Informacji Prawnej LEX https://sip.lex.pl/ – w tym przypadku po podaniu loginu i hasła jesteśmy przekierowani do strony głównej Systemu Informacji Prawnej LEX. Aby przejść do LEX Documento, należy u góry wybrać zakładkę „LEX Documento”. Można również z górnego menu wybrać „Serwis logowania”, a następnie odszukać wśród swoich produktów „LEX Documento” i kliknąć w odpowiedni banner.
  1. Jak wyszukać formularze?

Najlepszym sposobem na wyszukanie formularza jest korzystanie z wyszukiwarki LEX Search z poziomu Systemu Informacji Prawnej LEX. W tym celu należy wpisać poszukiwaną frazę do paska wyszukiwarki oraz zawęzić wyniki wyszukiwania do kategorii „Wzory i narzędzia”. Wzory opracowane w LEX Documento są oznaczone specjalną grafiką, której należy szukać pod nazwą wzoru na liście wyszukiwania.

Oprócz wyszukiwania formularza z poziomu Systemu Informacji Prawnej LEX, możliwe jest również wyszukiwanie formularzy bezpośrednio na stronie głównej LEX Documento. Formularze można filtrować według różnych dziedzin. W tym celu należy najpierw wybrać z lewego panelu określoną dziedzinę, a następnie wpisać poszukiwane słowo lub frazę.

  1. Czy formularze dostępne w LEX Documento są zależne od posiadanego pakietu Systemu Informacji Prawnej LEX?

Nie, wszyscy użytkownicy LEX Documento posiadają dostęp do takiej samej liczby formularzy. Formularze są podzielone na różne dziedziny i każdy na pewno znajdzie wśród nich interesujące dokumenty.

  1. Na liście formularzy nie ma interesującego mnie dokumentu. Co mogę zrobić?

Na bieżąco dodajemy nowe pozycje do bazy formularzy LEX Documento. Wszelkie sugestie, co do dodawania nowych formularzy, można zgłaszać poprzez zakładkę „Twoja sugestia”, która jest widoczna z prawej strony. Zakładkę z sugestiami można otworzyć w dowolnym momencie korzystania z LEX Documento.

  1. Czy mogę mieć własne wzory w LEX Documento?

Nie, na ten moment w LEX Documento są dostępne wyłącznie wybrane wzory z bazy Systemu Informacji Prawnej LEX.

  1. Skąd mam wiedzieć, które wzory z Systemu Informacji Prawnej LEX są dostępne również w LEX Documento?

Wzory opracowane w LEX Documento są oznaczone specjalną grafiką, której należy szukać pod nazwą wzoru na liście wyszukiwania.

  1. Czy mogę edytować wygenerowane dokumenty?

Tak, po wypełnieniu formularza otrzymujemy plik, który możemy edytować np. w programie MS Word.

  1. Czy mogę pobierać dokumenty również w formacie PDF?

Tak, istnieje możliwość wygenerowania dokumentów również w formacie PDF.

  1. Czy mogę zapisywać wypełnione formularze?

Tak, każdy wypełniony (w całości bądź w części) formularz można zapisać. W tym celu należy kliknąć przycisk „Zapisz” znajdujący się na samym dole formularza oraz podać nazwę wypełnienia, aby móc go później odnaleźć.

  1. Gdzie mogę odnaleźć wypełnione przeze mnie formularze?

Jeśli formularz został zapisany, to można go odnaleźć na dwa sposoby:

  • Na stronie głównej należy wybrać z lewego panelu zakładkę „Wypełnienia”. Zawiera ona listę formularzy, które były przez nas do tej pory zapisane. Po wejściu w konkretny formularz widać wylistowane wypełnienia, według nazw, które im wcześniej nadaliśmy.
  • Na stronie konkretnego formularza u góry widnieje przycisk „Wypełnienia”. Naciśnięcie go powoduje przeniesienie nas od razu do strony z wylistowanymi wypełnieniami tego formularza, według nazw, które im wcześniej nadaliśmy.
  1. Co z danymi osobowymi zamieszczonymi w formularzach? Czy są chronione?

Tak, gwarantujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa LEX tj. dostęp tylko dla uprawnionych osób, serwery na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), szyfrowane połączenie HTTPS.

  1. Czy Wolters Kluwer ma dostęp do tych wypełnionych formularzy?

Formularze są zaszyfrowane i nie można odczytać ich zawartości.

  1. Nie chcę za każdym razem wpisywać swoich danych do formularza. Czy mogę je gdzieś zapisać?

Tak, dane osób fizycznych oraz firm i podmiotów prawnych można zapisywać w kartotece i następnie wykorzystywać przy wypełnianiu różnych formularzy. Instrukcję działania kartoteki możesz znaleźć tutaj.

  1. Czy mogę hurtowo dodać dane moich pracowników oraz kontrahentów do kartoteki?

Tak, do kartoteki można wgrać arkusz kalkulacyjny Excel z danymi wielu podmiotów. Instrukcję zasilania kartoteki hurtową ilością danych znajdziesz tutaj.

  1. Chcę szybko przygotować jeden dokument dla wielu podmiotów. Czy jest to możliwe?

Tak, jest to możliwe. Każdy formularz można wypełnić za pomocą arkusza kalkulacyjnego Excel, do którego można wpisać wiele danych. Instrukcję wypełniania formularza za pomocą arkusza Excel znajdziesz tutaj.

  1. Czy dane firm są automatycznie uzupełnianie, jeśli znamy ich NIP?

Tak, po wpisaniu do formularza NIP istnieje możliwość pobrania danych z GUS i automatyczne wstawienie tych danych do dokumentu. Instrukcję pobierania danych z GUS znajdziesz tutaj.

  1. Nie wiem, do którego urzędu skarbowego lub sądu zaadresować pismo. Czy LEX Documento mi pomoże?

Tak, LEX Documento podpowiada właściwą miejscowo instytucję publiczną. Instrukcję pobierania danych instytucji publicznych znajdziesz tutaj.

  1. Czy LEX Documento sprawdza poprawność wpisywanych danych?

Tak, LEX Documento sprawdza poprawność takich danych, jak: seria i numer dowodu osobistego, PESEL, NIP, KRS, REGON, nr konta bankowego. Z działaniem walidacji danych możesz zapoznać się tutaj.

  1. Znaleziony przeze mnie formularz składa się z kilku dokumentów. Co w przypadku, jeśli tylko jeden z nich mnie interesuje?

Nie musisz generować wszystkich dokumentów. Wystarczy, że odznaczysz dokumenty, które Cię nie interesują, a lista pytań formularza dostosuje się do Twojego wyboru.

  1. Jak mogę odróżnić pojedyncze dokumenty od tzw. paczek dokumentów?

Paczki dokumentów, czyli zestawy powiązanych ze sobą dokumentów, są oznaczone inną ikonką na liście formularzy (zamiast pojedynczego symbolu widnieje zwielokrotniony symbol).

  1. Czy formularze są aktualne pod kątem prawnym?

Tak, wszystkie formularze są na bieżąco aktualizowane. Na liście formularzy pod każdym tytułem widnieje informacja, czy dany formularz ma aktualny stan prawny.

  1. Pod tytułem formularza widnieje napis „nieaktualny”. Co to oznacza?

To oznacza, że podstawa prawna danego wzoru zmieniła się i w Systemie Informacji Prawnej LEX nie opublikowano jeszcze zaktualizowanej treści wzoru. W takiej sytuacji należy poczekać, aż wzór taki zostanie uaktualniony.