Obsługa wydruku PIT 11

18 grudnia 2020

Przygotowanie, modyfikacja i drukowanie deklaracji PIT

W programie istnieje możliwość przygotowania i wydruku następujących deklaracji podatkowych: PIT 4R, PIT 11 oraz PIT 2, PIT 12, ORD-ZU. Przygotowanie formularzy znajduje się w menu Wydruki >> Obsługa PIT.

W oknie parametrów PIT-11 należy wskazać rok, którego dotyczyć ma rozliczenie, zaznaczyć pracowników, dla których należy przygotować PIT-11. W celu przygotowania deklaracji PIT-11 należy:

– kliknąć na przycisk Przygotuj, aby system wyszukał wszelkie potrzebne dane do wypełnienia formularza (dane osobowe, dane o Urzędzie Skarbowym z Kadr, wynagrodzenia ze zbiorów systemu Progman Płace i Progman Zlecone),

– kliknąć na przycisk Popraw, aby ewentualnie skorygować przygotowane przez system dane,

– kliknąć na przycisk Do druku, w celu wydrukowania deklaracji.

Jeżeli istnieje potrzeba ręcznej modyfikacji danych w formularzu PIT, należy kliknąć na przycisk Popraw i w oknie edycyjnym uzupełnić niezbędne informacje. Po zmianie danych, należy kliknąć na przycisk Zapisz.

UWAGA! Aby do druku PIT dołączyć druk ORD-ZU (Uzasadnienie korekty) należy nacisnąć klawisz Popraw, a następnie zaznaczyć opcję Korekta inf. Wówczas w dolnej części okna pojawia się klawisz ORD-ZU, po naciśnięciu którego Użytkownik ma możliwość dopisania do druku treści uzasadnienia PIT.

W górnej części okna przygotowania PIT istnieje możliwość użycia filtrów: Rok, Miejsce pełnienia obowiązku, Grupa organizacyjna, Status Etatu w celu zawężenia listy wyświetlanych pracowników.

Istnieje możliwość wskazania list płac, które nie mają zostać uwzględnione w PIT-11 za wskazany rok. W tym celu powinniśmy zaznaczyć opcję Nie uwzględniać i wskazać listy, które nie mają zostać uwzględnione (klawisz Wskazanie list…) odpowiednio z programu Progman Płace i z systemu Progman Zlecone.

 

UWAGA! W menu Ustawienia >> Parametry >> Składniki Płac istnieje możliwość zdefiniowania parametrów składników, określając miejsce wprowadzenia kwoty wyliczonego składnika na PIT 11. W pozycję tą system sam wprowadzi naliczone wcześniej wartości. Domyślnie, jest to kolumna pierwsza – Należności ze stosunku pracy (…) Składniki, które powinny znaleźć się w innej kolumnie, muszą zostać naliczone na osobnej kartotece, a w parametrach przy tych składnikach należy zaznaczyć pozycję – Inne źródła.

 

Informacje dotyczące etapu realizacji znajdują się w kolumnach Stan realizacji, Status PIT.

Stan realizacji, wraz z datą i godziną wykonanie danej operacji, określony zostaje poprzez  statusy:

przygotowany – PIT został przygotowany automatycznie przez program poprzez naciśnięcie klawisza Przygotuj,

modyfikowany – PIT został zmodyfikowany przez Użytkownika przy użyciu klawisza Popraw,

brak Urzędu Skarbowego – pracownik, dla którego przygotowujemy PIT nie ma uzupełnionego pola Urząd Skarbowy w oknie Dane osobowe w systemie Progman Kadry.

Status PIT, wraz z datą i godziną wykonania danej operacji, zostaje określony jako:

niewysłany – jeśli PIT nie został wysłany poprzez klawisz Wyślij/Wyślij zbiorczo,

wysłany jeśli PIT został wysłany za pomocą klawisza Wyślij/Wyślij zbiorczo.

 

Dodatkowo istnieje możliwość oznaczenia kilku pracowników, przygotowania, wydrukowania i wysłania dla nich deklaracji PIT.

WAŻNE! Aby dokonać elektronicznej wysyłki formularzy PIT należy posiadać zainstalowany aktualny podpis elektroniczny.

 

Wysyłanie deklaracji PIT.

W celu wysłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, należy z poziomu systemu Progman Płace:

– Wybrać zakładkę Wydruki  >> Obsługa PIT.

– Określić rodzaj deklaracji podatkowej, która ma zostać wysłana drogą elektroniczną – PIT 11.

– Przygotować deklarację za pomocą funkcji Przygotuj dla zaznaczonego pracownika. Jeśli operacja przebiegnie poprawnie wyświetlony zostanie komunikat:

UWAGA! W celu przygotowania deklaracji PIT 11 dla większej ilości pracowników, należy zaznaczyć wybranych pracowników oraz wybrać przycisk Przygotuj.

Po przygotowaniu oraz zweryfikowaniu poprawności deklaracji, w celu ich elektronicznej wysyłki do Urzędu Skarbowego, należy kliknąć na przycisk – „Wyślij” lub „Wyślij zbiorczo”.

UWAGA! System Progman Płace wstępnie weryfikuje formularz skierowany do wysyłki w zakresie wprowadzonych danych identyfikacyjnych Płatnika i Podatnika. Jeżeli zostaną znalezione błędy, program poinformuje o tym stosownym komunikatem. Wszystkie brakujące informacje, należy uzupełnić oraz ponownie przygotować deklarację.

Po kliknięciu na przycisk – Wyślij lub Wyślij zbiorczo pojawi się okno, w którym należy wpisać kod PIN do podpisu elektronicznego oraz zatwierdzić wprowadzone dane.

 

UWAGA! Podczas pierwszej elektronicznej wysyłki formularzy PIT w oknie Wybór dostawcy podpisu elektronicznego należy wskazać dostawcę podpisu elektronicznego oraz plik biblioteki *DLL. Następnie należy wybrać z listy odpowiedni czytnik i aktualny certyfikat.

UWAGA!

  1. Dla podpisu SZAFIR – Domyślny sterownik -> biblioteka CCPkiP11.dll
  2. Dla podpisu KIR Graphite – Domyślny sterownik -> biblioteka CCGraphiteP11.dll
  3. Dla podpisu ENCARD – Domyślny sterownik -> biblioteka enigmap11.dll
  4. Dla podpisu CERTUM/UNIZETO – Domyślny sterownik -> biblioteka cryptoCertum3PKCS.dll
  5. Dla podpisu MOBICERT – Domyśłny sterownik -> biblioteka cmp11.dll

Program posiada mechanizm zapamiętywania parametrów konfiguracji modułu e-Deklaracji. Podczas kolejnej wysyłki wystarczy wpisać numer PIN i wskazać właściwy (aktualny) certyfikat.

UWAGA! W przypadku konieczności wyboru aktywnego Czytnika/Tokenu należy wybrać aktywny Czytnik/Token, który podświetlony jest zielonym znacznikiem po lewej stronie.

 

Pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO)

Po wykonaniu powyższych czynności, rozpocznie się proces przetwarzania wysyłanego dokumentu/dokumentów. W celu sprawdzenia statusu wysłanego formularza/formularzy, należy kliknąć na przycisk Pobierz UPO (status złożonego dokumentu: 301 – dokument w trakcie przetwarzania).

Po jego naciśnięciu pobrane i wyświetlone zostaną informacje w kolumnach: Status UPO, Opis i Nr dokumentu.

Uzyskanie z systemu e-Deklaracje informacji: UPO numer statusu: 200 – „Dokument został przyjęty przez system e-Deklaracje i zostanie przekazany do Urzędu Skarbowego wskazanego w tym dokumencie. Weryfikacja dokumentu nie wykazała błędów. Dla dokumentu zostało wystawione Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)” – kończy procedurę elektronicznego wysyłania formularza.

Dla wysłanych dokumentów, które uzyskały status UPO 200, można pobrać oraz wydrukować Urzędowe Poświadczenie Odbioru Dokumentu Elektronicznego. W tym celu należy kliknąć w pierwszej kolejności na klawisz Do druku a następnie na UPO.

 

 

Nasze strony www używają plików cookie. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na politykę prywatności i cookies. Obsługę plików cookie możesz wyłączyć w ustawieniach przeglądarki. Zobacz jak to zrobić.

Aby ponownie wybrać temat, odśwież stronę