2-stopniowe logowanie Wolters Kluwer – Pomijanie stron produktowych Wolters Kluwer przy usuwaniu plików cookie w przeglądarkach internetowych
Pomijanie stron produktowych Wolters Kluwer przy usuwaniu plików cookie w przeglądarkach internetowych.
FAQ 2-stopniowe logowanie
2-stopniowe logowanie Wolters Kluwer – Pytania i odpowiedzi
LEX Intranet – Wymagania Techniczne.
Wymagania minimalne dla serwera aplikacji LEX dla Intranetu: Niezawodność i dostępność: Serwer musi spełniać standardy niezawodności odpowiednie do ustaleń podpisanej z klientem umowy. W szczególności powinien być maszyną dedykowaną do wyłącznego użytku dla SIP LEX dla Intranetu. W przypadku restrykcyjnych umów (np. zapewnienie dostępności usługi 24h/7dni) niezbędna jest redundancja głównych podsystemów serwera: systemu dyskowego (np. […]
Kompas orzeczniczy
LEX Kompas orzeczniczy to pakiet funkcjonalności służących do sprawnego merytorycznego researchu w bazie orzeczeń. Kompas orzeczniczy występuje w dwóch wersjach: w wersji podstawowej oraz w wersji 2.0. Niektóre z opisanych poniżej funkcjonalności dostępne są tylko w wersji 2.0. Funkcjonalności Kompasu orzeczniczego są dostępne: z menu jednostki redakcyjnej aktu prawnego, będącej podstawą wydania orzeczenia z […]
Procedury
Procedura jest interaktywnym diagramem obrazującym wycinek procedury prawnej, którego poszczególne kroki opatrzono wskazówkami praktyków, wykładnią i piśmiennictwem. Widok w Zasobach: Dane metrykalne: autor procedury; tytuł; status aktualności – oczekująca / aktualna / nieaktualna. Treść procedury: Centralną część okna zajmuje diagram, w którym wyróżnione są kroki związane z: czynnościami (prostokąty), bramkami decyzyjnymi (romby) zdarzeniami (kółka). […]
Szukaj w LEX
Szukaj w LEX pozwala na szukanie dowolnej frazy lub słów w LEX zaznaczonych na dowolnej stronie internetowej. W tym celu należy zaznaczyć dowolną frazę/słowo, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać kolejno: LEX Link -> Szukaj w LEX LEX Link wyświetli listę wyników wyszukiwania dla zaznaczonej frazy/słów w nowej zakładce
Skanowanie stron w celu nałożenia linków do LEX
Skanowanie stron pozwala na nałożenie linków do dokumentów znajdujących się w LEX na dowolnej stronie internetowej. Po skanowaniu w miejscach na stronie internetowej, w których są przywołane nazwy aktów prawnych lub konkretne jednostki redakcyjne oraz numery pism urzędowych wtyczka umieszcza podgląd treści (widoczny po najechaniu wskaźnikiem myszki) oraz umożliwia otwarcie pełnego dokumentu w LEX. […]
Jak zainstalować bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki internetowej?
LEX Link jest bezpłatnym rozszerzeniem przeglądarki, umożliwiającym powiązanie z LEX-em, podstaw prawnych występujących na ogólnodostępnych stronach internetowych. Dostępne jest dla poniższych przeglądarek i można je pobrać klikając na odpowiedni link: Chrome – kliknij TUTAJ Firefox – kliknij TUTAJ Edge – kliknij TUTAJ Chrome Kliknij na przycisk Dodaj do Chrome. Następnie zaakceptuj uprawnienia klikając Dodaj rozszerzenie […]
Strefa szkoleń
Strefa szkoleń znajduje się w lewym panelu (w oknie głównym programu). Dzięki temu użytkownicy LEX-a szybko dotrą zarówno do zaproszeń na szkolenia, jak i do gotowych nagrań z szkoleń merytorycznych. Strefa szkoleń jest dostosowana do korzystania z niej na urządzeniach mobilnych. Kategorie i typy szkoleń Strefa szkoleń została podzielona na kategorie, które pozwalają na selekcję […]
LEX Edytor – filmy instruktażowe
Poniższy link przenosi do kanału na serwisie YouTube zawierającego zestaw filmów instruktażowych. link do kanału: Filmy instruktażowe
Logowanie do LEX – dostęp przez IP oraz dodatkowa autoryzacja
Dostęp przez IP W przypadku dostępów przez IP, wejście do produktu jest możliwe przez stronę www.lex.pl i wybranie opcji Logowanie do LEX, a następnie Dostęp przez IP: lub bezpośrednio przez stronę www.ip.lex.pl . Aby wejść do programu, kliknij logotyp LEX-a. Dodatkowa autoryzacja Aby skorzystać z pełnych funkcjonalności (np. Aktówka, Historia, Alerty), zaloguj […]
Wymagania techniczne dla LEX w wersji mobilnej
Zalecamy używanie LEX-a w wersji mobilnej na smartfonach wyposażonych w: systemy operacyjny: Android 10 i nowszy, iOS 14 i nowszy, przeglądarkę: Safari w wersji 17.x i wyższej, Brave w wersji 1.66x i wyższej, Opera w wersji 110.x i wyższej, Firefox w wersji 126.x i wyższej Chrome w wersji 125.x i wyższej, Microsoft Edge w wersji […]
Wyszukiwanie w LEX w wersji mobilnej
Wyszukiwarka w LEX w wersji mobilnej, pozwala szybko i intuicyjnie dotrzeć do pożądanych dokumentów w programie. Wyszukiwanie działa na wszystkich dokumentach dostępnych w programie i posiadających tekst. Ogólne cechy wyszukiwania: poszczególne słowa są wyszukiwane wraz z odmianami fleksyjnymi (np. wpisanie słowa podatek wyszuka również odmiany tego słowa, takie jak: podatku, podatkiem, podatkowi, podatków, podatkach, itd.), wyszukiwane są dokumenty, które zawierają wszystkie słowa z zapytania […]
Strona startowa LEX w wersji mobilnej
Strona startowa zawiera: Okno wyszukiwania Okno wyszukiwania pozwala na wpisanie poszukiwanego słowa lub frazy. W przypadku kliknięcia w puste okno wyszukiwania pojawi się lista ostatnio wyszukiwanych fraz. Więcej na temat działania wyszukiwarki znajdziesz w sekcji: Wyszukiwanie w LEX w wersji mobilnej. Boks „Ostatnio otwierane” Zawiera dostęp do dokumentów ostatnio odwiedzonych przez użytkownika w LEX w wersji […]
LEX w wersji mobilnej, przełączanie się między interfejsami desktopowy / mobilny
Korzystając z LEX w wersji mobilnej, masz możliwość przełączenia się na interfejs w wersji desktop (taki jak na komputerze). Do zmiany interfejsu służy ikona umieszczona w menu rozwijanym na stronie głównej . Po jej kliknięciu trafisz do interfejsu w wersji desktop (jak na komupterze). Tam, w górnym lewym rogu, pojawi się odpowiednia funkcja pozwalająca na powrót […]
Zawartość LEX w wersji mobilnej
W zakresie dokumentów, co do zasady zawartość LEX w wersji mobilnej jest taka sama jak LEX w wersji desktop. Oznacza to, że jeżeli masz dostęp w LEX do pakietu XYZ, w LEX w wersji mobilnej również będziesz miał dostęp do tego samego zestawu dokumentów. Uwaga: w wersji mobilnej nie wszystkie typy dokumentów są dostępne. Niektóre […]
Widok dokumentu w LEX w wersji mobilnej
Widok dokumentu składa się z pięciu części. Górny pasek z oknem wyszukiwania oraz rozwijanym menu. Tytuł dokumentu. Zakładki „Dokument” (domyślna) prezentującej treść wybranego dokumentu oraz „Dokumenty powiązane”, w której zgromadzone są relacje do innych dokumentów. Zestaw metadanych. Ich ilość oraz rodzaj różni się w zależności od prezentowanego dokumentu. Treść dokumentu. W przypadku dokumentu bez treści […]
Bibliografia Prawnicza PAN
Zasoby Bibliografii Prawniczej PAN są dostępne tylko w wybranych pakietach. Wyświetlenie zasobów możliwe jest w lewym panelu na stronie startowej: Wyszukiwanie należy skorzystać z pola wyszukaj w wynikach. Można wyszukiwać dowolną ilość fraz/słów oraz korzystać z operatorów i znaków specjalnych. Filtrowanie należy wybrać interesującą wartość z listy lub kliknąć w + więcej, aby móc wyszukać spośród […]
LEX Search – tłumaczenia słów
Tłumaczenie danego słowa Podczas korzystania z wersji językowej orzeczenia można wyświetlić tłumaczenie słowa w tekście. Prezentowane tłumaczenie pochodzi z branżowych słowników językowych. W celu wyświetlenia tłumaczenia należy: Zaznaczyć słowo (np. poprzez dwukrotne kliknięcie). Kliknąć ikonę . wybrać interesujące nas słowo bądź frazę. Krok 1 i 2 Krok 3 Hasło słownikowe Więcej informacji o funkcji wyszukiwania LEX […]
Artykuły
Artykuły to publikacje naukowe publikowane w czasopismach prawniczych. W zależności od posiadanego produktu mogą mieć postać pełnego tekstu, tezy lub wyłącznie metryki. Uwaga! Pełne treści są dostępne dla użytkowników produktu LEX Czasopisma Premium. Widok w Zasobach Dane metrykalne autor artykułu tytuł miejsce publikacji rodzaj (artykuł, recenzja, przegląd orzecznictwa, felieton, wywiad, polemika). Cechy charakterystyczne Artykuł z treścią […]
Wersje językowe aktów i orzeczeń
Wersje językowe aktów Zakładka Wersje językowe umożliwia wyświetlenie tłumaczeń niektórych aktów prawnych na języki obce. W przypadku aktów opublikowanych w polskich dziennikach urzędowych są to teksty autorskie uwzględniające zmiany stanu prawnego. Natomiast w przypadku aktów prawa opublikowanych w dziennikach urzędowych Unii Europejskiej obcojęzyczne teksty aktów prawnych prezentowane są wyłącznie w wersji pierwotnej w postaci dostępnej na oficjalnej […]
Aktualności
Lista zmian LEX Edytor 4.2 (data publikacji wersji – 08.03.2022r.) Zapraszamy do zapoznania się ze zmianami wprowadzonymi w wersji 4.2 aplikacji LEX Edytor: Umożliwiliśmy codzienną aktualizację słownika synonimów: Od teraz na bieżąco możemy rozszerzać zakres aktów prawnych rozpoznawanych przez LEX Edytora o pozycje zaproponowane przez Państwa; Propozycje nowych aktów prawnych prosimy przesyłać poprzez […]
FAQ – LEX Edytor Spis treści Kliknij na pytanie w liście aby przejść do odpowiedzi. Jakie są minimalne wymagania techniczne dla Lex Edytora? Gdzie mogę znaleźć instalator Lex Edytora? W jaki sposób zainstalować Lex Edytora? Czy jest dostępny plik instalacyjny .msi dla Lex Edytora? Podczas instalacji Lex Edytora pojawił się komunikat o braku […]
LEX Edytor – instalacja
Instalacja LEX Edytora LEX Edytor jest skierowany do użytkowników posiadających system LEX. Jeśli nie posiadasz systemu LEX prosimy o kontakt w celu przedstawienia oferty >> Kupiłeś już LEX Edytora? Co dalej? 1. Pobierz plik instalacyjny LEX Edytor >> Do przeprowadzenia instalacji aplikacji konieczne jest posiadanie uprawnień administratora na komputerze, na którym aplikacja ma być instalowana. Jeśli […]
Zapisane listy wynikowe – dodawanie
Dzięki połączeniu wyszukiwarki LEX Search, funkcji zapisu własnych list wynikowych oraz alertów, można uzyskać cykliczne powiadomienia o zmianach we wszystkich dokumentach dotyczących wskazanej przez użytkownika frazy. Przykład Wpisz do wyszukiwarki frazę „koronawirus”. Otrzymaną listę wynikową (czyli pełną listę wyszukanych wyników wyświetloną na ekranie) można zapisać w Aktówce poprzez kliknięcie „Dodaj do aktówki„. Następnie pojawi się na […]
System LEX: e-Pomoc oraz instrukcja obsługi
Skrócona instrukcja SIP LEX (pdf) – pobierz tutaj Pełna instrukcja SIP LEX (pdf) – pobierz tutaj Filmy instruktażowe i nagrania z webinarów Wymagania techniczne i logowanie Informacje techniczne Logowanie i wylogowanie Dodawanie domeny do listy adresów zaufanych Strona startowa Widok strony startowej Ustawienia Mój LEX Zasoby Sugestie Pulpit (domyślny, Użytkownika […]
Numery ORCID
Numer ORCID (Open Researcher and Contributor ID) to kod alfanumeryczny stworzony do unikalnego identyfikowania autorów i współautorów publikacji naukowych i akademickich. Numer dostępny jest w systemie LEX jako link w notce biograficznej. Link ten prowadzi do strony dedykowanej danemu autorowi na platformie ORCID. Numery ORCID rozpoznaje również wyszukiwarka LEX Search. Wpisanie numeru i zaakceptowanie wyszukiwania […]
Zacytuj
W ramach zakładki Dokument z poziomu aktów prawnych, publikacji oraz orzeczeń i pism urzędowych, można znaleźć funkcjonalność „Zacytuj” pozwalającą na szybkie cytowanie dokumentu z jednoczesną możliwością kopiowania i wklejenia go do zewnętrznego dokumentu (np. otwartego dokumentu Word w formacie .docx). Cytowanie aktów prawnych W przypadku aktów prawnych, należy wyszukać akt, który chcemy zacytować. Po […]
Pisma urzędowe – tekst dokumentu
Zawartość widoku treści pisma urzędowego rodzaj pisma data wydania pisma autor pisma, czyli organ wydający, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej numer pisma, np. 0111-KDSB2-1.4011.296.2023.2.JJ w zależności od stopnia opracowania i dostępności: tytuł, np. IP Box – przesłanki preferencyjnej stawki PIT – usługi IT ikona udostępniająca takie informacje, jak: miejsce publikacji, nr LEX, powiązane przepisy (podstawa […]
Pisma urzędowe – lista dokumentów
Lista pism urzędowych wyświetla się po wybraniu w lewym panelu kategorii „Orzeczenia i pisma urzędowe”. Lista obejmuje pisma urzędowe zawierające wytyczne wydane przez organy państwowe. Pismo urzędowe na liście – oznaczenie pisma urzędowego sygnatura pisma urzędowego, np. 0111-KDIB3-2.4012.179.2020.1.KK tytuł pisma urzędowego, np. PIT w zakresie ulgi prorodzinnej organ, który wydał pismo, np. Izba […]
Akty prawne – tła na jednostkach redakcyjnych
Kolorowe podświetlenia fragmentów aktu prawnego wskazują takie jednostki aktu prawnego, które: wchodzą w życie przed lub po głównej dacie wejścia w życie całego aktu wygasają przed datą główną utraty mocy całego aktu ulegają całkowitemu lub częściowemu zawieszeniu, bądź też zmienia się zakres ich obowiązywania. Oznaczenia graficzne są umieszczane na tych częściach aktu, których dotyczy wymienione […]
Podświetlenie dokumentów
Na listach wynikowych dostępna jest opcja ułatwiająca rozpoznawanie, które dokumenty z listy były już przez Ciebie otwierane. Dokument, który podczas bieżącej sesji pracy z programem LEX był już przeglądany (tekst) zostanie podświetlony na liście żółtym tłem. Przykład działania funkcji Wpisz do pola wyszukiwarki głównej (LEX Search) słowo zadośćuczynienie i zaakceptuj wyszukiwanie. Na liście wynikowej pojawi […]
Tryb do czytania
Aktualnie w dokumentach i publikacjach dostępnych w LEX posiadamy dwa tryby wyświetlania zawartości dokumentu. Pierwszy, domyślnie pokazuje treść razem z przybornikami z poziomu zakładki „Dokument”, i jest to tryb widoczny od razu po wejściu w dokument lub publikację. Można natomiast widok ten zmienić w Tryb do czytania. Jak można zmienić tryb wyświetlania? Po wyszukaniu i […]
Eksport – drukowanie dokumentu
Dzięki narzędziom dostępnym w zakładce Eksport w dostępnych dokumentach, możemy uzyskać wiele korzyści. Jedną z przydatnych funkcji jest możliwość drukowania dokumentu. Jak wydrukować cały dokument? Aby to uczynić wystarczy przejść do zakładki Eksport i wybrać ikonę Drukuj. Po kliknięciu tej ikony automatycznie otworzy się okno z ustawieniami wydruku odpowiednie dla przeglądarki internetowej w której […]
Eksport – Zapisz jako
W naszej codziennej pracy często napotykamy na problemy wynikające z kopiowania treści pomiędzy dokumentami, niechcianą zmianą formatowania w dokumencie, a nadmiar papierowych wersji zabiera ostatnie wolne miejsca w szafach czy na biurku. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i problemom naszych użytkowników udostępniamy szereg narzędzi dostępnych w zakładce Eksport. Jak to działa? Po wejściu w zakładkę Eksport […]
Akty prawne – wersje i zmiany
Wersja czasowa aktu tworzona jest na każdą datę wejścia w życie zmian w akcie, niezależnie od liczby aktów zmieniających, z których te zmiany wynikają. Wersjami aktu są również urzędowe teksty jednolite. Jaką wersję oglądam? Informacja o prezentowanej wersji aktu dostępna jest w obszarze identyfikującym akt: dla wersji obowiązującej w danej dacie stanu prawnego – data początku […]
Eksport – wyślij mailem
Platforma LEX oferuje szereg funkcjonalności usprawniających codzienną pracę Użytkowników. Jednym z takich narzędzi jest znajdująca się zakładce Eksport funkcja Wyślij mailem. Aby z niej skorzystać musimy wyszukać interesujący nas dokument, a następnie wybrać zakładkę Eksport. Następnie wystarczy kliknąć: Wyślij mailem Po pojawieniu się okienka uzupełniamy je o adres mailowy na który chcemy przesłać dokument. […]
Akty prawne – adnotacje
Informacje dotyczące wyroków zakresowych TK lub czynności nadzorczych wobec aktów prawa miejscowego widoczne są w formie adnotacji w prawej części ekranu. Fragment aktu do którego odnosi się adnotacja jest podświetlony na pomarańczowo. Adnotacje o wyrokach TK Jeżeli „przeniesienie” na treść aktu rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego stosowania przepisów nie jest wprost możliwe, to informacja o treści […]
Poradniki
Poradniki to publikacje autorskie wskazujące sposób postępowania w konkretnych sytuacjach prawnych – zawierają przykłady i wskazówki. Szczególną cechą poradników jest ich prosty i przystępny styl. Widok w Zasobach Dane metrykalne autor publikacji tytuł wydawnictwo i rok publikacji status aktualności. Cechy charakterystyczne Są napisane przystępnym, prostym stylem. Co do zasady treść poprzedzona jest abstraktem. Poradniki to dokumenty aktualizowane – […]
Omówienia
Omówienie , to streszczenie orzeczenia pozwalające szybko zapoznać się z treścią rozstrzygnięcia. Omówienie może zawierać: opis stanu faktycznego oraz istoty sporu i jego rozstrzygnięcia, a także opis wcześniejszego stanowiska organu administracji bądź sądu I instancji. Omówienie nie zawiera ocen rozstrzygnięcia czy uzasadnienia (co odróżnia je od glosy). Widok w Zasobach Dane metrykalne autor publikacji tytuł dane omawianego orzeczenia miejsce publikacji. […]
Aktualizacja i status nowości
Aktualizacja to proces dodawania do produktu nowych dokumentów i relacji pomiędzy nimi. LEX on-line aktualizowany jest: w zakresie nowych dokumentów – nie częściej niż raz na godzinę (od 7:oo do 22:00) w dni robocze w zakresie relacji pomiędzy aktami – nie częściej niż raz na godzinę (od 7:oo do 22:00) w dni robocze w zakresie […]
Tezy/autoTEZY orzeczeń oraz tezy z piśmiennictwa
Tezy/autoTEZY orzeczeń Tezy/autoTEZY orzeczeń są cytatami z uzasadnienia prawnego sądu, obejmującymi wywody sądu, które stanowią szeroko pojętą interpretację przepisów prawa. Tezy/autoTEZY mogą dotyczyć zarówno zagadnień materialnoprawnych, jak i proceduralnych. Za tezę/autoTEZĘ można uznać wypowiedź sądu co do np.: sposobu rozumienia danego przepisu zastosowania przepisu w określonych okolicznościach lub in abstracto sytuacji odpowiedniego lub analogicznego […]
Aktualność dokumentów wykładni – ocena
Niektóre kategorie dokumentów w systemie LEX oceniane są co do aktualności, tj. zgodności z aktualnym stanem prawnym.Status (aktualne bądź nieaktualne) widoczny jest: na listach dokumentów w tekstach dokumentów Kategorie dokumentów podlegających ocenie co do aktualności
Jak znaleźć wersję aktu prawnego na określony stan prawny?
W tekście aktu prawnego, na pasku narzędzi należy kliknąć ikonę Na otwartej w ten sposób liście wersji aktu można znaleźć kolejno: Datę danej wersji Rodzaj zdarzenia dla danej wersji Link do przepisu zmieniającego Link do uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej
Jak mogę znaleźć jednostkę redakcyjną aktu prawnego?
W tekście aktu prawnego należy wpisać numer poszukiwanego artykułu lub paragrafu w okno znajdujące się w lewej, górnej części ekranu i nacisnąć „Enter”
Co to są zmiany pominięte i jak znaleźć ich treść?
Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, w przypadku ogłaszania tekstu jednolitego nie publikuje się treści przepisów zmieniających.
Projekty ustaw
Zasób projektów Zasób projektów obejmuje projekty ustaw i nieogłoszone jeszcze ustawy, uchwalone przez Sejm od III kadencji (1997-2001), wraz z kompletem uzasadnień. Zasób ten jest na bieżąco aktualizowany. Teksty projektów i informacje metrykalne pozyskiwane są ze stron internetowych Sejmu i Senatu. Unikalna dla tej kategorii dokumentów ikona otwiera stronę Sejmu, zawierającą szczegółowy przebieg procesu legislacyjnego. […]
Jak zobaczyć treść obwieszczeń o tekstach jednolitych?
W oknie z tekstem aktu prawnego należy kliknąć na ikonę Na wyświetlonej liście ogłoszonych tekstów jednolitych dla aktu, kliknięcie na ikonę spowoduje otwarcie tekstu obwieszczenia o ogłoszeniu tekstu jednolitego, wraz z aktem ujednoliconym w załączniku do obwieszczenia
Wzory
Wzory dokumentów to autorskie lub urzędowe wzorce pism. Wśród wzorów można wyróżnić dwa rodzaje: formularze do wypełnienia, np. PIT-37 przykłady pism utworzonych w określonej sytuacji i konkretnym stanie prawnym, np. pozew o odszkodowanie. Wzory można wyszukiwać poprzez wpisanie frazy do wyszukiwarki LEX Search oraz zawężanie po kategoriach dokumentów. Widok w Zasobach Dane metrykalne autor wzoru bądź […]
Asystent ALEX / Wprowadzenie
Asystent ALEX ALEX to wirtualny asystent, który za pomocą interaktywnych przewodników ułatwi użytkownikom rozpoczęcie pracy z LEX-em. Dostępny jest w prawym dolnym rogu ekranu LEX-a, dla użytkowników logujących się za pomocą loginu i hasła (z wyjątkiem urządzeń mobilnych). Ikonę ALEX-a można ustawić w jednej z sześciu lokalizacji na ekranie, przeciągając i upuszczając w zaznaczonych miejscach. […]
Wyciąg – czytaj i drukuj wybrane fragmenty dokumentów
Oznacz wybrane fragmenty dokumentu, używając funkcji Wyciąg, a fragmenty te utworzą nowy dokument, który możesz zapisać, drukować lub wysłać mailem. Funkcja jest dostępna dla aktów prawnych, orzeczeń, projektów ustaw i innych dokumentów posiadających ciągłą strukturę. Tworzenie wyciągu z aktu prawnego Jednostki redakcyjne aktów prawnych (artykuły, paragrafy, ustępy, jednostki hierarchii górnej) można wskazywać poprzez: menu jednostki […]
Linie orzecznicze
Linie orzecznicze to publikacje autorskie ujęte w formę analizy orzeczeń. W linii orzeczniczej wskazane są główne poglądy lub dominujące trendy w kontrowersyjnych sprawach sądowych. Publikacje te są opracowywane przez uznanych ekspertów i zawierają: podział na wstęp, poglądy i podsumowanie wskazujące pogląd dominujący zbiór chronologicznie uporządkowanych orzeczeń (od najnowszego do najstarszego). Widok w Zasobach Dane metrykalne […]
Tłumaczenia słów
Tłumaczenie danego słowa Podczas korzystania z wersji językowej orzeczenia można wyświetlić tłumaczenie słowa w tekście. Prezentowane tłumaczenie pochodzi z branżowych słowników językowych. W celu wyświetlenia tłumaczenia należy: Zaznaczyć słowo (np. poprzez dwukrotne kliknięcie). Kliknąć ikonę . wybrać interesujące nas słowo bądź frazę. Krok 1 i 2 Krok 3 Hasło słownikowe Więcej informacji o funkcji wyszukiwania LEX Search – główne […]
Terminarz
Terminarz to funkcjonalność, dzięki której Użytkownik może zorientować się w nadchodzących ważnych terminach z zakresu m.in. prawa pracy, zamówień publicznych, ochrony środowiska. Do terminarza można wejść z lewego panelu Strony startowej. Po wejściu do Terminarza pojawi się widok bieżącego miesiąca w kalendarzu z zaznaczonymi w nim terminami naniesionymi przez Redakcję LEX. Są to np. wejścia w życie ustaw […]
Logowanie do panelu administratora
Każda osoba, która jest administratorem licencji na nowej platformie LEX, po zalogowaniu się na stronie www.logowanie.wolterskluwer.pl zobaczy dodatkową zakładkę „Administracja” jak na widoku obok. Po kliknięciu na zakładkę „Administracja” osoba, która jest administratorem licencji zostanie przeniesiona do panelu administratora , pod którym dostępne są narzędzia do zarządzania licencjami na nowej platformie.
Zarządzanie listą użytkowników danego pakietu
Po kliknięciu na wybrany pakiet administrator zobaczy listę użytkowników. Administrator może sprawdzić czy użytkownik jest zalogowany do danej licencji. Adresy mailowe takich osób znajdują się na początku listy i oznaczone są na zielono. Administrator ma możliwość po zaznaczeniu użytkownika/użytkowników usunąć ich z tej licencji. Administrator ma możliwość dodania do tej licencji kolejnych użytkowników za […]
Dodawanie użytkowników do pakietu
Administrator licencji w każdej chwili może przypisać nowych użytkowników do każdej z licencji. Po kliknięciu na zakładkę „Administracja” osoba, która jest administratorem licencji zostanie przeniesiona do panelu administratora w zakładce PULPIT należy kliknąć w „DODAJ UŻYTKOWNIKÓW DO LICENCJI” wpisać adres mailowy użytkownika, a następnie kliknąć „DODAJ DO LICENCJI” następnie należy kliknąć „DALEJ” […]
Usuwanie użytkowników
Administrator licencji może usunąć użytkownika z: – jednej licencji – ze wszystkich licencji (cały pakiet) Aby usunąć użytkownika z jednej licencji należy: Po przejściu do panelu administracyjnego (Administracja) dalej do zakładki LICENCJE. Należy wybrać licencję, z której użytkownik ma być usunięty zaznaczyć adres e-mail użytkownika, następnie kliknąć „USUŃ Z LICENCJI” wówczas […]
Masowe dodawanie użytkowników do pakietów
Administrator licencji w każdej chwili może przypisać nowych użytkowników do każdej z licencji. Po kliknięciu na zakładkę „Administracja” osoba, która jest administratorem licencji zostanie przeniesiona do panelu administratora w zakładce PULPIT należy kliknąć w „DODAJ UŻYTKOWNIKÓW DO LICENCJI” wpisać adresy mailowe użytkowników ( po wprowadzeniu każdego adresu kliknąć „ENTER”), a następnie kliknąć „DODAJ WSZYSTKICH […]
Kopiowanie i export listy użytkowników danego pakietu
W sytuacji kiedy administrator potrzebuje dodać do kilku/kilkunastu pakietów tę samą listę użytkowników istnieje możliwość wprowadzenia wszystkich do pierwszego z pakietów, a następnie wyeksportowania gotowej już listy i skopiowania jej do kolejnych pakietów. Po wejściu w widok użytkowników pakietu, należy zaznaczyć „chceckbox” przy opcji „ADRES EMAIL” (automatycznie zostaną zaznaczone wszystkie widoczne adresy mailowe). Następnie […]
Wyszukiwanie użytkowników pakietu
Jeśli do pakietu przypisanych jest wielu użytkowników administrator licencji może skorzystać z wyszukiwarki. W pole wyszukiwania (nad listą użytkowników) musi wpisać co najmniej 3 litery/znaki składające się na adres mailowy, imię lub nazwisko szukanej osoby
Ustawianie ograniczenia wejścia do pakietu po IP
Istnieje możliwość takiego ustawienia uprawnień, aby do wybranych pakietów użytkownicy mogli zalogować się tylko ze wskazanego IP lub zakresu IP. W tym celu na poszczególnych pakietach musi być ustawione ograniczenie dostępu po IP. To rozwiązanie pozwala tak wysterować dostępem aby wybrana grupa użytkowników mogła korzystać ze wskazanych pakietów tylko na konkretnych urządzeniach (ze zdefiniowanym […]
Dodatkowi administratorzy licencji
W niektórych przypadkach istnieje potrzeba ustanowienia dodatkowych administratorów licencji. Listę aktualnych administratorów licencji można podejrzeć po wejściu do licencji i kliknięciu na zakładkę „Administratorzy” Po wybraniu jednej z licencji należy wybrać zakładkę „Administratorzy”. Znajduje się tam przycisk +ADMIN. Następnie należy wprowadzić jego adres e-mail w oknie dialogowym. Dotychczasowy administrator decyduje, czy do nowego administratora […]
Jak sprawdzić czy abonament na dany pakiet jest aktywny
Aby sprawdzić czy abonament na dany pakiet jest aktywny należy w sekcji administracyjnej: przejść do zakładki „LICENCJE” kliknąć na wybrany pakiet kliknąć w „Szczegóły” Rozwinie się lista, gdzie znajduje się informacja na temat statusu licencji.
Abonament aktywny, oczekujący, zakończony
Abonamenty aktywny – (można korzystać). Status licencji ustawiony jest jako „aktywna” (status zaznaczony czarnym fontem) Abonament oczekujący – (wprowadzony do systemów, oczekuje na rozpoczęcie użytkowania, zgodnie z datą licencji). Status licencji ustawiony jest jako „oczekująca” (status zaznaczony szaro-niebieskim fontem) Abonament wznowieniowy – dostęp warunkowy do pakietu (przez 10 dniu od […]
Widok dostępnych pakietów i informacje widoczne na pakiecie
Po wybraniu zakładki „Licencje” pokazuje się lista pakietów, które klient zakupił. Na każdym z pakietów znajduje się informacja o: Dacie początku i końca abonamentu (może być pokazana w różnych kolorach w zależności od aktualnego statusu abonamentu – aktywna, oczekująca, zakończona z warunkowym dostępem (wznowieniowa) do produktu lub zakończona bez dostępu do […]
LEX Edytor Instrukcja obsługi
Kliknij jeden z poniżych linków aby przejść do wybranej instrukcji. Instrukcja obsługi Instrukcja dla administratora licencji Instrukcja dla IT Aby zapoznać się z NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANYMI PYTANIAMI kliknij w ten link
Zmiana zabezpieczenia na kod znakowy
Z startowego menu wybieramy opcję „Instalacja” Sprawdzamy ścieżkę do folderu LEXa (miejsce gdzie program jest zainstalowany). Jeżeli się zgadza klikamy „Dalej”. Po wskazaniu miejsca w którym programu SIP LEX jest zainstalowany, należy wybrać opcję „Dalej” w celu przejścia do okna wyboru zabezpieczenia. Wybieramy z listy dostępny rodzaj zabezpieczenia – KOD ZNAKOWY – i zatwierdzamy […]
Wczytanie na nowo uprawnień klucza aktywacyjnego
Do przeprowadzenia zmiany będzie potrzebna płyta aktualizacyjna oraz zalecane jest połączenie z internetem. Po włożeniu płyty aktualizacyjnej wybieramy opcję INSTALACJA (Menu programu po uruchomieniu płyty aktualizacyjnej) Jeśli w kolejnym oknie zgadza się lokalizacja instalacji LEXa przechodzimy dalej lub zmieniamy na właściwą (Okno ustalenie katalogu dla programu) Jako rodzaj zabezpieczenia wybieramy Klucz Aktywacyjny i przechodzimy […]
Instrukcja instalacji oprogramowania LEX zabezpieczonego kodem znakowym
W celu dokonania instalacji programu Systemu Informacji Prawnej LEX należy przygotować następujące elementy: – Płytę aktualizacyjną z oprogramowaniem SIP LEX – Zestaw płyt bazowych (oznaczonych opisem Baza – Miesiąc – Rok) – Aktualne zabezpieczenie, którym chroniony jest program 1.Proces instalacji programu SIP LEX rozpoczynamy od włożenia płyty oznaczonej aktualizacja. (Menu programu po uruchomieniu […]
Zamykanie sesji użytkownikowi z poziomu panelu administracyjnego
Logujemy się na stronie http://logowanie.lex.pl adresem e-mail administratora licencji. Po zalogowaniu wybieramy zakładkę Administracja Następnie należy wejść do licencji programu, w której chcemy użytkownikowi zamknąć sesje. Dalej wybieramy ikonę koła zębatego, a z wyświetlonych opcji ZAMKNIJ SESJE
Ponowne przesłanie wiadomości rejestracyjnej z panelu administracyjnego
Logujemy się na stronie http://logowanie.lex.pl adresem e-mail, który ma uprawnienia administracyjne. Po zalogowaniu wybieramy zakładkę Administracja. Następnie po przejściu do zakładki UŻYTKOWNICY należy odnaleźć konto, które jest jeszcze niezarejestrowane (w wypadku dużej liczby kont warto przefiltrować listę aby wyświetlały się tylko te ze statusem niezarejestrowane). Klikając na ikonę koła zębatego przy użytkowniku wybieramy […]
Usuwanie użytkownika z licencji programu
Logujemy się na stronie http://logowanie.lex.pl adresem e-mail administratora licencji. Po zalogowaniu wybieramy zakładkę Administracja Następnie aby usunąć użytkownika/użytkowników wybieramy skrót z pulpitu USUŃ UŻYTKOWNIKÓW Z LICENCJI Wprowadzamy adresy e-mail, które chcemy usunąć z licencji programu następnie wybieramy USUŃ WSZYSTKICH Z LICENCJI Jeżeli lista się zgadza to przechodzimy od kolejnego kroku wybierając DALEJ Wybieramy licencje, […]
Instrukcja dodawania użytkowników do licencji programu
Logujemy się na stronie http://logowanie.lex.pl adresem e-mail administratora licencji. Po zalogowaniu wybieramy zakładkę Administracja Następnie aby dodać użytkownika wybieramy skrót z pulpitu DODAJ UŻYTKOWNIKÓW DO LICENCJI W kolejnym oknie wprowadzamy adresy mailowe, które chcemy przypisać do licencji. Można jednorazowo skopiować i wkleić też więcej adresów mailowych Po wprowadzeniu adresów z prawej strony wybieramy […]
LEX ONLINE – Jak mogę mieć szybki dostęp do produktu bezpośrednio z pulpitu?
Jak mogę mieć szybki dostęp do produktu bezpośrednio z pulpitu? 1.Zaloguj się do programu LEX. Wpisz swój adres e-mail i hasło. Zaznacz „Zapamiętaj mnie”. Więcej o opcji „Zapamiętaj mnie”: Zaznaczenie tej opcji sprawi, że po otwarciu strony http://sip.lex.pl/#/ na tym samym komputerze i w tej samej przeglądarce program LEX będzie od razu widoczny – bez […]
LEX – czyszczenie cache w przeglądarce internetowej
Poniżej przedstawiono instrukcję usunięcia cache z przeglądarki internetowej dla wszystkich oficjalnie wspieranych przeglądarek, tj. Microsoft Edge, Mozilla Firefox oraz Google Chrome. Aby usunąć historię przeglądania w Microsoft Edge: W Microsoft Edge wybierz przycisk „Ustawienia i nie tylko”: Następnie kliknij pozycję „Prywatność, wyszukiwanie i usługi: Odnajdź fragment zatytułowany „Wyczyść dane przeglądania” oraz wybierz dane, które chcesz […]
LEX ONLINE – Błędny login lub hasło.
Przy próbie logowaniu pojawia się komunikat: Nie masz licencji na produkt lub licencja została zablokowana. kod błędu: 3000 Wskazany błąd informuje, że użytkownik wprowadza błędny login bądź hasło. Należy skorzystać z opcji zmiany hasła poprzez kliknięcie w przycisk „Przypomnij hasło”. Dokładna procedura ustalenia nowego hasła w serwisie Wolters Kluwer opisana jest na stronie: […]
LEX ONLINE – Jak dodać alert do aktu prawnego?
Alerty służą do przesyłania Użytkownikowi informacji na temat zdarzeń dotyczących wybranego aktu prawnego. Alerty są dostępne dla aktów prawa powszechnego, europejskiego i resortowego. Aby dodać alert dla całego aktu prawnego, należy w oknie otwartego aktu przejść do zakładki Narzędzia, a tam skorzystać z opcji Dodaj alert . Więcej o Alertach znajdziesz tutaj.
LEX ONLINE – Ustalenie nowego hasła w serwisie Wolters Kluwer.
Należy wybrać opcję „Przypomnij hasło”. Następnie należy podać adres mailowy, dla którego został aktywowany serwis i nacisnąć przycisk „Potwierdź”. Po wykonaniu powyższych czynności pojawi się potwierdzenie zmiany hasła. Na adres mailowy zostanie wysłana wiadomość umożliwiająca ustalenie nowego hasła. Po kliknięciu w słowo „tutaj” użytkownik zostanie przekierowany do strony: logowanie.wolterskluwer.pl Po wprowadzeniu nowego […]
Jak sprawdzić czy mamy aktywny abonament na dany pakiet
W informacji o pakiecie, oprócz rodzaju licencji, mamy też wieli innych danych, m.in. datę początku i końca abonamentu, liczbę dostępów … Do tych informacji wchodzimy klikając na „i” w zakładce „Moje produkty” na pasku nowej platformy LEX, a następnie w „i” na wybranym pakiecie.
Bezpieczeństwo i prywatność w produktach LEX
W trosce o bezpieczeństwo i prywatność w sieci oraz ze względu na wzrost funkcjonalny nowego programu LEX wprowadzamy do serwisu szyfrowany protokół HTTPS. Od 1 czerwca 2016 r. serwis LEX działa w połączeniu szyfrowanym HTTPS. Ikona kłódki i napis https:// w adresie będzie jednoznacznie wskazywał na używanie szyfrowanego łącza. Podczas pracy z programem LEX należy zwrócić uwagę […]
Jak mogę mieć szybki dostęp do produktu bezpośrednio z pulpitu?
Jak mogę mieć szybki dostęp do produktu bezpośrednio z pulpitu? 1.Zaloguj się do programu LEX. Wpisz swój adres e-mail i hasło. Zaznacz „Zapamiętaj mnie”. Więcej o opcji „Zapamiętaj mnie”: Zaznaczenie tej opcji sprawi, że po otwarciu strony http://sip.lex.pl/#/ na tym samym komputerze i w tej samej przeglądarce program LEX będzie od razu widoczny – bez […]
Gdzie znajdę informacje o dacie wejścia w życie danego aktu? I jakie akty wchodzą w życie w danym dniu?
Nad tekstem aktu prawnego prezentowane są informacje o dacie wejścia w życie aktu bądź dacie/datach wygaśnięcia (jeśli są znane). Kalendarium udostępnia informacje o zmianach w systemie prawa w wybranej przez Użytkownika dacie lub zakresie dat. Kalendarium uruchamia się przy pomocy ikony widocznej z lewej strony Ekranu powitalnego. Aby wybrać zakres dat, dla których mają […]
Chcę aby wszystkie dokumenty otwierały się w nowej karcie, jak mogę to zrobić?
Specjalnie na życzenie Klientów została wprowadzona nowa funkcja „Otwieraj linki w nowej zakładce” – dostępna z menu w prawym górnym rogu „Ustawienia”. Program LEX wykorzystuje również możliwości przeglądarek internetowych. W zależności od potrzeb, dokumenty można otwierać w nowych kartach przeglądarki, klikając na dokument prawym klawiszem myszy i wybierając opcję „Otwórz w nowej karcie”. Dzięki […]
Jak mogę w szybki sposób przejść do konkretnego artykułu aktu?
W oknie wyszukiwarki LEX znajdującej się na stronie startowej produktu można wpisać identyfikator aktu prawnego w formacie: Dz.U.RRRR.POZ (np. Dz.U.2015.128). W przypadku aktów prawnych, publikowanych z numerem, należy wpisać identyfikator w formacie: Dz.U.RRRR.NR.POZ (np. Dz.U.2011.290.1705). W wyszukiwarce Zaawansowanej w sekcji dla Aktów w Miejscu publikacji można wybrać wydawnictwo (np. Dziennik Ustaw), a następnie wypełnić […]
Jak mogę wydrukować wybrany fragment dokumentu?
Fragmenty dokumentu można wydrukować w następujący sposób: W wybranym dokumencie np. Kodeks cywilny – można skorzystać z funkcjonalności Wyciąg. Do Wyciągu można dodawać fragmenty dokumentu poprzez spis treści, a w przypadku aktów prawnych dodatkowo poprzez ikonę . Wyciąg pozwala wydrukować niesąsiadujące ze sobą jednostki redakcyjne lub fragmenty tekstu. Pełen opis funkcjonalności Wyciągu dostępny jest TUTAJ. […]
Dlaczego eksport dokumentu do pliku do *.rtf nie jest dostępny w nowym programie?
Nowy program LEX zapisuje pliki z formacie .docx, który jest obsługiwany m.in. przez program MS Word od wersji 2007. Dla starszych pakietów Microsoft Office (XP oraz 2003) Microsoft przygotował bezpłatny pakiet zgodności , który umożliwia otwieranie, edycję i zapisywanie dokumentów, skoroszytów i prezentacji w formatach plików Open XML używanych w programach Microsoft Office Word, Excel […]
Eksport dokumentów – Jak zapisać dokument na komputerze?
W każdym dokumencie jest dostępny pasek narzędziowy. Aby eksportować dokument należy przejść do zakładki „Eksport” i kliknąć funkcję „Zapisz jako”. Pojawi się menu, z którego należy wybrać format, w jakim dokument ma być zapisany na komputerze.
Chcę szkolenia z LEX u mnie w firmie.
Sugerujemy wcześniejsze skorzystanie z dostępnych już w tej chwili pomocy: filmów szkoleniowych dostępnych na stronie http://pomoc.wolterskluwer.pl/ wzięcia udziału w najbliższym szkoleniu on-line – daty dostępne są na stronie https://szkolenia.wolterskluwer.pl/szkolenia-produktowe/lex/ podczas takiego webinaru można zadawać pytania i wyjaśnić praktycznie wszelkie wątpliwości Jeśli filmy szkoleniowe i szkolenie on-line nie dadzą oczekiwanych rezultatów prosimy o zgłoszenie na adres pomoc.techniczna@wolterskluwer.pl. […]
Jak wyświetlić wersję aktu?
W oknie z tekstem aktu prawnego prezentowanym w centralnej części ekranu zamieszczony jest status obowiązywania, wraz z podaniem zakresu czasowego prezentowanej wersji (wersja od – do). Kliknięcie w jedną z dat otworzy nowe okno, w którym widoczna jest historia zmian w akcie: data wydarzenia, rodzaj, identyfikator i jednostka aktu w relacji. W nowym oknie […]
Nie mam dostępu do treści komentarzy / monografii / glos / artykułów / innych publikacji. Wcześniej te kategorie dokumentów otwierały się bez problemu.
Na liście prezentowane są zarówno publikacje posiadające pełną treść, jak i występujące jedynie w postaci notki bibliograficznej. Aby wyświetlić tylko publikacje posiadające pełną treść, należy odpowiednio zawęzić listę. W tym celu rozpoczynając pracę w Ekranie głównym programu należy wybrać Indeks a następnie interesujące nas Hasło (np. Administracyjne postępowanie). Następnie należy wybrać Komentarze i publikacje oraz interesującą nas kategorię dokumentów – przykładowo Monografie. […]
Czy poszczególne dokumenty można otwierać w nowych kartach przeglądarki?
Wykorzystując możliwości przeglądarek internetowych, w zależności od potrzeb dokumenty można otwierać w nowych kartach przeglądarki, klikając na dokument prawym klawiszem myszy i wybierając opcję „Otwórz w nowej karcie”. Dzięki temu można korzystać z dowolnej ilości dokumentów/widoków jednocześnie. Kartami można dowolnie zarządzać: przestawiać kolejność, dodawać do ulubionych itp. Możliwe jest również domyślne otwieranie klikanych dokumentów […]
Czy wraz z współpracownikiem mogę logować się na to samo konto?
Nie ma takiej możliwości, aby równolegle pracować w ramach tego samego konta. Każdy użytkownik powinien dysponować własnym kontem (adresem e-mail), z którego wynikają pewne korzyści. Jeżeli wielu użytkowników korzystało by z tego samego konta, to informacje, które im dostarczamy nie mogłyby być spersonalizowane dla potrzeb poszczególnych użytkowników. Wyjątkiem jest dostęp po IP – funkcjonalność […]
Dlaczego wpisując dane zapytanie na liście wyników wyszukiwania mam różne typy dokumentów?
Listy są zróżnicowane, ponieważ dla danego zapytania trafniejszy może być komentarz a nie akt prawny. Jeżeli zajdzie potrzeba wyświetlenia tylko jednej kategorii dokumentów należy skorzystać z zawężeń na lewym panelu.
Czy mogę wyświetlić cały indeks na jednej stronie?
Indeksy haseł jest niezwykle rozbudowany, zatem wyświetlenie wszystkich haseł nie byłoby czytelne. Drzewko haseł można przeszukiwać „ręcznie” jak również skorzystać z funkcjonalności „przeszukaj hasła” która umożliwia przeszukanie nie tylko haseł ale również podhaseł.
Problemy najczęściej zgłaszane do administratorów przed użytkowników i sposoby pomocy – Nie mogę się zalogować
Każdy użytkownik, który zapomniał hasła może samodzielnie poprosić o przypomnienie klikając „Przypomnij hasło” a następnie wpisując taki adres e-mail, którego używa przy logowaniu. Na skrzynkę przyjdzie specjalny e-mail pozwalający ustawić nowe hasło. Przy logowaniu pojawia się komunikat: Nie masz licencji na produkt lub licencja została zablokowana. kod błędu: 2000 Użytkownik loguje się za pomocą […]
Po kilkunastu minutach nieaktywności zostałem wylogowany, dlaczego?
W przypadku, gdy strona aplikacji jest otwarta w przeglądarce i zaznaczona jest przy logowaniu pozycja „Zapamiętaj mnie”, to sesja logowania jest przedłużana, ponieważ istnieje aktywne połączenie z Internetem. Kwestia, czy połączenie z Internetem jest aktywne, zależy od wielu czynników, m. in. od systemu operacyjnego, producenta komputera, konfiguracji zarządzania energią, pracy na zasilaniu bateryjnym lub […]
Czy mogę przejść do konkretnego artykułu aktu bezpośrednio z okna wyszukiwania?
Tak, wpisując w okno wyszukiwania np. art. 102 kc – program otworzy Kodeks Cywilny spozycjonowany na artykule 102. Jeżeli wpisany artykuł nie będzie występował w wersji obowiązującej, dokument otworzy się na początku np. po wpisaniu art. 20 kp – art. został wykreślony, program otworzy Kodeks Pracy na nagłówku aktu (art. 20 KP obowiązywał do […]
Problemy najczęściej zgłaszane do administratorów przed użytkowników i sposoby pomocy – Przypomnienie hasła
Każdy użytkownik, który zapomniał hasła może samodzielnie poprosić o przypomnienie klikając „Nie pamiętasz hasła?” a następnie wpisując taki adres e-mail, którego używa użytkownik przy logowaniu. Na skrzynkę przyjdzie specjalny mail jak należy postępować dalej.
Czy jest możliwość wyszukiwania po składach sądów orzekających?
Tak, w tym celu należy kliknąć na ikonę Zaawansowane obok okienka Wyszukiwania pełnotekstowego. Tam należy wybrać bazę Orzeczenia i pisma urzędowe i rozwinąć kryterium wyszukiwania „Składy orzekające”. Następnie można przeszukiwać już zbiór orzeczeń w oparciu o skład orzekający.
Problemy najczęściej zgłaszane do administratorów przed użytkowników i sposoby pomocy – „Nie mam dostępu” …np. do Komentarzy
W takiej sytuacji należy sprawdzić czy: 1. Firma posiada wykupiony abonament na dany zasób, czyli czy: pakiet znajduje się na liście dostępnych dla danego klienta abonament jest aktywny 2. Dana osoba znajduje się na liście użytkowników przypisanych do wskazanego pakietu (należy wejść w licencję, następnie pakiet, a potem wyświetlić listę użytkowników i odszukać daną […]
Jak dodać dokument do folderu aktówki?
Dokument do aktówki można dodać na dwa sposoby: bezpośrednio ze strony głównej czy listy z wynikami wyszukiwania „drag and drop” (przeciągając tytuł do folderu domyślnego aktówki – wysuwane menu po prawej stronie ekranu) jeśli użytkownik chce dodać dokument, który właśnie przegląda, należy przejść do zakładki Narzędzia i kliknąć „Dodaj do aktówki”. Więcej na temat Aktówki TUTAJ.
Problemy najczęściej zgłaszane do administratorów przed użytkowników i sposoby pomocy – Przestał mi działać program
Przy tego typu zgłoszeniu trzeba sprawdzić czy: Nie wygasł abonament na produkt/pakiet – sprawdzić zgodnie z instrukcją: http://pomoc.wolterskluwer.pl/abonament-aktywny-oczekujacy-zakonczony/ Użytkownik nie został usunięty z pakietu/-ów – sprawdzić zgodnie z instrukcją: http://pomoc.wolterskluwer.pl/zarzadzanie-lista-uzytkownikow-danego-pakietu/ Nie ma chwilowego problemu z internetem u klienta Używana jest przez użytkownika, wpierana przez serwis logowania przeglądarka (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome) oraz czy jest […]
Chcę zacytować akt prawny, jak mogę to szybko zrobić?
Na szybkie cytowanie pozwala funkcjonalność „Zacytuj” dostępna w zakładce Dokument.
Rodzaje zabezpieczeń na platformie LEX
Podstawowym sposobem zabezpieczania produktu jest logowanie na podstawie adresu e-mail i hasła do Serwisu Logowania. Logowanie do nowej platformy LEX nie zmienia się. Zasadniczo różni się zarządzanie uprawnieniami. Uprawnienia nadawane są na poziomie pakietów, a nie całej platformy. Indywidualne umowy z klientami mogą dopuszczać inny sposób zabezpieczenia, np. poprzez IP.
Czasami jest mi potrzebny komentarz ze stanem prawnym np. sprzed roku, jak wyświetlić komentarz ze stanem prawnym innym niż obecnie?
Można to zrobić na dwa sposoby: 1)jeżeli mamy już wyświetlony wybrany komentarz możemy wyświetlić jego wszystkie wersje, klikając na ikonkę zegarka „Wersje”. Pojawi się okno w którym zebrane są wszystkie wersje komentarza. Taka sama funkcjonalność jest dostępna dla wzorów pod warunkiem że istnieją inne wersje dla danego dokumentu. 2)zmieniając datę obowiązywania programu (obok okna […]
Czy w oknie wyszukiwania mogę wpisywać operatory logiczne i budować rozbudowane zapytania?
Tak, wyszukiwanie działa z operatorami logicznymi, można również budować złożone zapytania. Ważne jest, aby operatory były pisane wielkimi literami ponieważ tylko wtedy działają, a więc należy wpisywać: AND, OR, NOT. Więcej na temat operatorów w wyszukiwaniu TUTAJ.
Tekst dokumentu jest dla mnie za mały/za duży. Czy mogę dopasować rozmiar czcionki według moich preferencji?
Tak została wprowadzona funkcjonalność umożliwiająca zmiany rozmiaru czcionki. W widoku dokumentu – należy przejść do zakładki „Widok” i wybrać rozmiar czcionki.
Co to znaczy, że „Akt jest w opracowaniu”?
Akty w opracowaniu to najnowsze akty prawne dodane do programu, które nie zostały jeszcze w pełni opracowane przez zespół redakcyjny. Akty te nie zostały ocenione względem obowiązywania oraz nie posiadają jeszcze w pełni opracowanego tekstu. Po zakończeniu prac redakcyjnych, Akty w opracowaniu prezentowane będą w taki sam sposób, jak pozostałe akty prawne.
Jak wyświetlić obowiązujący przepis na wskazany dzień? Jak wyświetlić historię aktu prawnego?
Przepis na wybrany dzień można wyświetlić na trzy sposoby: 1) należy przejść do wybranego dokumentu i kliknąć „Wersje” (oznaczone ikonką zegara), w historii można wybrać wersję na dany dzień, ujęte zostały również informacje o zmianach, uzasadnienie, komentarz do zmiany 2) zmienić datę obowiązywania (data obowiązywania jest ustawiana do całego programu) następnie należy przejść do […]
Jak wyświetlić historię jednostki?
Aby przejść do historii jednostki należy przejść do Menu jednostki -> historia jednostki (historia jednostki otwiera się w nowym oknie). Więcej na temat menu jednostki TUTAJ.
Z jakim stanem prawnym dodawany jest dokument do aktówki?
Domyślnie z bieżącym, chyba że użytkownik zmieni datę oceny obowiązywania lub wybierze inną wersję czasową. Wówczas do dokumentu na liście wynikowej dodawana jest fraza mówiąca o tym, w jakim czasie wybrana wersja obowiązuje (tylko dla aktów prawnych). Przykład: dodając Kodeks Pracy do Aktówki zawsze będzie on prezentowany tam w wersji obowiązującej. Jeżeli zostanie zmieniona […]
Czy opcja „Dołącz moją strefę” w serwisie ma jakiś wpływ na program?
Nie. Moja strefa to odpowiednik Aktówki. Moja strefa z serwisu logowania dotyczy programów obsługiwanych na starej platformie. Na nowej platformie nie trzeba nigdzie potwierdzać regulaminu korzystania z Aktówki. Więcej na temat Aktówki TUTAJ.
W ustawie Dz.U.2013.144 o wyrobach spirytusowych szukając w treści, po wpisaniu „spirytus” nie wyszukało frazy w dokumencie, dlaczego?
Spirytus to rzeczownik, zatem odmienia się: spirytus spirytusu spirytusowi spirytus spirytusem spirytusie Spirytusie W dokumencie powyższe frazy nie występują. W dokumencie występuje przymiotnik, zatem program odpowie na wpisanie frazy w formie przymiotnika, znajdzie i zaznaczy następujące: spirytusowy spirytusowego spirytusowemu spirytusowy spirytusowym spirytusowym spirytusowy
Instrukcja obsługi Lex Connect
Aby zapoznać się ze szczegółami Instrukcji prosimy kliknąć „tutaj”.
Informacje techniczne
Minimalne wymagania Systemu Informacji Prawnej dla Windows Komputer PC, mysz, standardowa klawiatura Rozdzielczość ekranu: minimalna: 1024×768, zalecana do komfortowej pracy: 1280×1024. Przeglądarka WWW Microsoft Edge, Firefox, Chrome w najnowszych wersjach oraz dwie wstecz Konfiguracja przeglądarki: włączona obsługa Javascript, włączona obsługa cookies. Dodatkowe aplikacje umożliwiające wykorzystanie wszystkich możliwości programu Produkty Microsoft Office: Word, Excel – przydatny […]
Logowanie i wylogowanie
Logowanie Wejście do produktu następuje za pośrednictwem serwisu logowania: www.logowanie.wolterskluwer.pl W pola należy wpisać swój adres e-mail oraz hasło. Następnie należy kliknąć zielony przycisk Zaloguj lub nacisnąć klawisz Enter. Moje produkty W zakładce Moje produkty wyświetlają się logotypy posiadanych produktów Wolters Kluwer. Logotyp LEX powinien wyświetlić się jako pierwszy od góry, w lewej kolumnie. Aby wejść do […]
Widok strony startowej
Pracę z programem LEX rozpoczyna się od strony startowej. Wyszukiwarka – LEX Search W centralnej części okna dostępne jest pole wyszukiwania oraz link do wyszukiwania zaawansowanego. Pod nim dostępne jest odesłanie do pomocy dotyczącej wyszukiwania w LEX. Informacje o ostatniej aktualizacji oraz najnowszych pozycjach aktów prawnych w pełni opracowanych przez Redakcję są dostępne pod […]
Interaktywne panele i pulpity
Główną część strony startowej zajmuje pulpit z interaktywnymi panelami, w których prezentowane są różne informacje, linki do dokumentów lub linki do funkcji. Możesz samodzielnie ustawić kolejność wyświetlania paneli (metodą „przeciągnij – upuść”), usuwać je bądź dodawać nowe. Jeżeli pulpitów jest więcej niż jeden, wybierz, z którego chcesz korzystać. Nowy panel z linkami do dokumentów […]
Ustawienia globalne
Ustawienia globalne pozwalają dostosować program do indywidualnych potrzeb. Aby przejść do Ustawień, należy z menu w prawym górnym rogu wybrać opcję Ustawienia. Treść „pokazuj adnotacje” – po zaznaczeniu tej opcji, obok treści aktu prawnego, pojawią się dodatkowe informacje dotyczące: wyroków TK. czynności nadzorczych podejmowanych wobec aktów prawa miejscowego Ponadto jednostka redakcyjna związana z określonym wyrokiem […]
Mój LEX
Widok Mój LEX, dostępny z lewego panelu strony startowej, służy do podglądu, do jakich produktów ma dostęp Użytkownik. Każdy dostępny produkt to jeden boks. Po rozwinięciu boksu widoczne są zasoby dostępne w danym produkcie. Lewy panel Widok
Przywracanie ostatniej sesji
Jeśli korzystasz z licencji imiennej, możesz przywrócić swoją ostatnią sesję w programie LEX. W tym celu skorzystaj z opcji „Przywróć ostatnią sesję”, dostępnej w menu w prawym rogu ekranu. Dzięki temu zostaną ponownie otwarte wszystkie okna i zakładki przeglądarki, które były otwarte podczas poprzedniej pracy z LEX-em.
LEX Search – główne narzędzie wyszukiwania
LEX Search to nowoczesna i precyzyjna wyszukiwarka mająca na celu znalezienie dokumentów najbardziej odpowiadających zapytaniu Użytkownika. Mechanizm wyszukiwania nie korzysta tylko z wyszukiwania tekstowego, ale również: rozpoznaje całe wyszukiwane frazy (nie tylko pojedyncze słowa) rozróżnia poszczególne frazy (i wyszukuje dokumenty tylko z tymi frazami) rozpoznaje błędy, literówki, podpowiadając poprawną formę zapisu uwzględnia synonimy (słów jak i fraz) oraz odmiany fleksyjne wyświetla podpowiedzi podczas wyszukiwania wyszukuje nie […]
LEX Search – Podpowiedzi
Tytuły dokumentów i haseł, zawierające wpisane ciągi znaków W trakcie wpisywania treści w wyszukiwarce LEX wyświetla się lista podpowiedzi zawierających wyszukiwany ciąg znaków. W celu wyświetlenia wyników dla podpowiadanej frazy lub hasła wybierz ją z listy. Wyszukaj w treści W przypadku wybrania podpowiedzi z części Wyszukaj w treści, wyświetli się lista dokumentów zwierających podpowiadaną frazę. […]
LEX Search – bezpośrednie otwarcie dokumentu
Wpisanie w pole wyszukiwania i zatwierdzenie: powszechnie używanego skrótu danego aktu prawnego (np. kc, kpc, ppsa, CIT) nazwy potocznej aktu (np. specustawa mieszkaniowa, dyrektywa VAT) identyfikatora aktu prawnego (np. Dz.U.2015.2164 lub Dz.U. z 2015 poz. 2164) oznaczenia wzoru (np. PIT-36, VAT-7) sygnatury orzeczenia (np. IV CK 20/04) – spowoduje otworzenie treści wskazanego dokumentu. Użytkownik ma również możliwość przejścia do listy wyników wyszukiwania […]
LEX Search – Wyszukiwanie zaawansowane
Widoczny obok pola wyszukiwania przycisk Zaawansowane otwiera menu, dzięki któremu Użytkownik może precyzyjnie określić cechy poszukiwanego dokumentu. Jak korzystać z LEX Search – głównego narzędzia wyszukiwania przeczytasz tutaj. Kategoria dokumentu W pierwszej kolejności należy wskazać kategorię poszukiwanego dokumentu. Domyślnie ustawiona jest kategoria: Akty prawne. Kryteria wyszukiwania Następnie należy doprecyzować cechy dokumentu, wpisując je w […]
LEX Search – Lista wyników wyszukiwania
Na liście wyników znajdują się dokumenty wraz ze znalezionym w nich szukanym tekstem, oznaczonym żółtym tłem. Kliknięcie wskazanego fragmentu przenosi wprost do wskazanego miejsca w dokumencie. Jak sprawnie wyszukiwać dowiesz się TUTAJ. Wyniki wyszukiwania prezentowane są jako jedna, doładowująca się lista wszystkich wyników. W programie LEX nie stosuje się wyświetlania podstron z wynikami wyszukiwania. Lista […]
LEX Search – znaki specjalne i operatory
Dodatkowe opcje wykorzystywane w funkcji Szukaj (LEX Search). W wyszukiwaniu uwzględniane są cyfry i znaki typu łącznik (-), apostrof (’), ukośnik (/) itp. Przykłady użycia: cyfry – Natura 2000, ISO 9001 łącznik (-) – VAT-7, księgowo-kadrowy apostrof (’) – O’Brien, O’Shaughnessy ukośnik (/) – 2014/24/UE, Nr 02/2018/(DOKE) Znaki specjalne Można posługiwać się znakami specjalnymi typu gwiazdka (*) […]
Wyszukiwanie dokumentów: Indeks i Hasła
Indeks to zbiór merytorycznie opracowanych haseł, grupujących pod względem tematycznym dokumenty dostępne w programie. Indeks znajduje się w lewym panelu strony startowej: Jeżeli przy danym haśle znajduje się ikona , hasło można rozwinąć, aby skorzystać z kolejnych poziomów podhaseł. Możliwe jest również przeszukiwanie nazw haseł pod kątem konkretnych słów bądź ich fragmentów. W tym celu należy wpisać tekst w pole przeszukaj hasła. […]
Wyszukiwanie dokumentów: Indeksy branżowe
Platforma LEX oparta jest o jednolity Indeks haseł dla wszystkich rodzajów dokumentów. Na potrzeby produktów przygotowanych dla określonych grup zawodowych powstały indeksy branżowe. Indeks branżowy zbudowany jest tylko z haseł wyselekcjonowanych dla danej branży lub grupy zawodowej, do której adresowany jest produkt. W przypadku korzystania z kilku produktów dostępne są wszystkie indeksy ułatwiające korzystanie z […]
Lista dokumentów w haśle
Hasła zawierają następujące superkategorie dokumentów dostępnych w programie LEX: Analizy Pytania i odpowiedzi Procedury Akty prawne Orzeczenia i pisma urzędowe Komentarze i publikacje, w tym: Komentarze praktyczne Komentarze Monografie (rodzaj: monografia, podręcznik) Systemy prawa Artykuły (rodzaj: artykuł, recenzja, przegląd orzecznictwa, felieton, wywiad, polemika) Glosy Linie orzecznicze Omówienia Poradniki Pozostałe (inne rodzaje publikacji oraz notki bibliograficzne) Strefa […]
Wyszukiwanie dokumentów – Roczniki
Roczniki dostępne są na Stronie startowej programu z ikony . Umożliwiają wyszukiwanie dokumentów opublikowanych w poszczególnych latach, numerach publikatorów czy pozycjach. Po wejściu do Roczników wyświetlą się następujące kategorie: Dz.U. i M.P. (Dziennik Ustaw i Monitor Polski) Dzienniki resortowe Dzienniki wojewódzkie Dzienniki UE (Dzienniki Unii Europejskiej) Orzeczenia SN i NSA (Orzeczenia Sądu Najwyższego i Naczelnego […]
Wyszukiwanie dokumentów: Zasoby
Zasoby to zbiór wszystkich dokumentów dostępnych w programie LEX, podzielonych na kategorie i podkategorie. Wyświetlaną listę można zawężać przy pomocy opcji widocznych w lewym panelu. Możliwy jest wybór kategorii dokumentu, po wybraniu której rozwija się lista podkategorii. Możesz także filtrować listę wynikową według bardziej szczegółowych kryteriów. Przy każdej kategorii, podkategorii oraz przy kryterium filtra znajduje się […]
Mapa Zasobów
Zasoby dokumentów dostępnych w programie LEX zostały uporządkowane w podziale na superkategorie, kategorie i rodzaje. Dostęp do określonej kategorii zasobów jest uzależniony od wersji posiadanego produktu. Klasyfikacja zasobów Analizy Pytania i odpowiedzi (tzw. QA) Procedury Akty prawne: Dz. U. i M. P. (Dziennik Ustaw i Monitor Polski) Dzienniki UE (seria L, seria C, polskie wydanie […]
Obowiązywanie aktów prawnych – ocena
Wszystkie akty prawne, dostępne w programie, podlegają ocenie co do obowiązywania. Pierwszym etapem tej oceny jest ustalenie, poprzez analizę tekstu danego aktu, czy w ogóle można zastosować wobec niego kryterium obowiązywania. Klasyfikacja oraz proces oceny obowiązywania odbywa się według zasad przyjętych przez Redakcję programu LEX. Akty oceniane Akty zawierające samodzielne normy prawne podlegają automatycznej ocenie obowiązywania […]
Akty prawne – Tekst dokumentu
W kategorii aktów prawnych znajdziesz: – akty prawne powszechnie obowiązujące ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim (Dz.U. i M.P.) – akty prawa Unii Europejskiej ogłaszane w Dziennikach Urzędowych Unii Europejskiej (Dzienniki UE) – akty prawne wewnętrznie obowiązujące ogłaszane w Dziennikach Urzędowych Ministrów i Urzędów Centralnych (Dzienniki resortowe) – akty prawa miejscowego ogłaszane w Wojewódzkich […]
Akty prawne – Informacje o jednostce redakcyjnej
W informacjach o jednostce redakcyjnej są prezentowane m.in. dokumenty powiązane z daną jednostką. Aby wyświetlić informacje o jednostce, należy kliknąć na ikonę obok jednostki. Pojawi się rozwijana lista kategorii dokumentów powiązanych z tą jednostką oraz funkcje dodatkowe. Możliwe jest również dodanie Alertu bądź Notatki dla danej jednostki redakcyjnej. Jednostkę redakcyjną można też dodać do Aktówki / […]
Akty prawne – Hipertekst formalny i merytoryczny
Przywołania (odesłania do) innych aktów prawnych są wyróżnione w tekście niebieską czcionką i jednocześnie są linkami prowadzącymi do tak oznaczonych przepisów. Hipertekst formalny jest wyróżniony niebieską czcionką. Umożliwia wyświetlenie tak oznaczonej jednostki redakcyjnej (lub całego aktu), na którą powołano się w tekście. Hipertekst merytoryczny jest wyróżniony linią przerywaną. Jest dostępny w obowiązujących wersjach tekstów Konstytucji, […]
Akty prawne – Kursywa w tekście aktu prawnego
Kursywa w tekście aktu prawnego ma różne znaczenie w zależności od rodzaju aktu. W aktach prawa powszechnego Kursywą jest oznaczona fraza, sformułowanie czy zwrot, który został uznany za niezgodny z Konstytucją wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Kursywą są oznaczone również stawki, które były zmienione przynajmniej raz (aktualność kwot weryfikuje przypis do konkretnej stawki). W aktach prawa […]
Akty prawne – przypisy zwykłe i ogólne
Przypis zawiera informację o zmianie w akcie prawnym. Przypis zwykły jest zaznaczony w tekście odnośnikiem liczbowym, np. „(1)” i dotyczy jednostki redakcyjnej. Przypis ogólny jest zaznaczony odnośnikiem „*” i dotyczy całego aktu prawnego. Występuje zawsze w nagłówku za tytułem. Kliknięcie odnośnika przypisu powoduje wyświetlenie jego treści.
Akty prawne – Dokumenty powiązane i Słowa kluczowe
Dokumenty powiązane Funkcja Dokumenty powiązane wyświetla takie kategorie dokumentów w programie, które są powiązane z otwartym aktem prawnym. Kliknięcie na którąkolwiek z kategorii spowoduje przejście do listy dokumentów. W przypadku aktów na szczególną uwagę zasługuje pole Akty prawne, gdzie prezentowane są wszystkie możliwe relacje, w które akt wchodzi z innymi aktami prawnymi (w charakterze czynnym lub […]
Tłumaczenia aktów
Tłumaczenia aktów to angielskie, niemieckie i rosyjskie wersje językowe najważniejszych polskich kodeksów i innych podstawowych ustaw z zakresu prawa cywilnego, pracy, podatkowego, gospodarczego, karnego i administracyjnego, takich jak: kodeks cywilny kodeks postępowania cywilnego kodeks pracy kodeks spółek handlowych kodeks karny kodeks postępowania karnego kodeks rodzinny i opiekuńczy ordynacja podatkowa ustawa o podatku od towarów i […]
Orzeczenia – lista dokumentów
Lista orzeczeń wyświetla się po wybraniu w lewym panelu kategorii „Orzeczenia i pisma urzędowe”. Lista obejmuje orzeczenia sądów polskich, szeroko pojęte orzecznictwo europejskie oraz rozstrzygnięcia organów niebędących sądami (orzeczenia administracji). Opis orzeczenia na liście – oznaczenie orzeczenia sądu – oznaczenie orzeczenia administracji sygnatura orzeczenia, np. IV CSK 806/14 tytuł orzeczenia, np. Istota hipoteki łącznej. […]
Orzeczenia sądów i administracji – tekst dokumentu
Orzeczenia to rozstrzygnięcia i inne decyzje wydawane przez sądy, trybunały lub inne właściwe organy w ramach prowadzonych postępowań. W bazie LEX orzeczenia podzielone są wg autorów na orzeczenia sądów i orzeczenia administracji. W tekście orzeczenia wyróżnić można: skład orzekający, sentencję, uzasadnienie faktyczne, uzasadnienie prawne, zdanie odrębne. Dane metrykalne rodzaj orzeczenia, np. wyrok autor, czyli […]
Komentarze do aktów prawnych
Komentarze do aktów prawnych to publikacje autorskie publikowane przez wydawnictwo Wolters Kluwer. Autorzy komentują poszczególne jednostki wybranych aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń, aktów prawa europejskiego). Przy większości komentarzy prezentowana jest miniatura ich okładki. Widok na liście Zasobów Dane metrykalne autor całej publikacji autor konkretnego fragmentu tytuł wydawnictwo i rok publikacji stan prawny. Widok treści W górnej części okna prezentowane […]
Systemy prawa
Systemy prawa to kompleksowe opracowania uwzględniające różne punkty widzenia na poszczególne instytucje we wskazanej gałęzi prawa. System prawa jest źródłem szczegółowej wiedzy o danej gałęzi prawa i może być wykorzystany jako pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu interpretacyjnego, który pojawia się w praktyce stosowania prawa. Przy każdym systemie prezentowana jest miniatura okładki. Widok w Zasobach Dane […]
Monografie
Monografie to elektroniczne wersje prac naukowych oraz innych książkowych publikacji autorskich, wydawanych przez wydawnictwo Wolters Kluwer. W ramach tych publikacji autorzy omawiają kompleksowo wybrane zagadnienie z obszaru prawa. Przy większości monografii prezentowana jest miniatura okładki. Widok w Zasobach Uwaga! W ramach kategorii Monografie prezentowany jest też rodzaj publikacji Podręczniki. Dane metrykalne autor całej publikacji autorzy konkretnego […]
Glosy
Glosy to komentarze do orzeczeń, w których autor podejmuje się oceny rozstrzygnięcia sądu. Glosy opublikowane w wydawnictwach należących do Wolters Kluwer posiadają w programie pełny tekst. Pozostałe glosy posiadają jedynie metrykę (oznaczenie: notka bibliograficzna). Widok w Zasobach Dane metrykalne autor publikacji tytuł dane komentowanego orzeczenia miejsce publikacji rodzaj glosy. Treść glosy W górnej części […]
Komentarze praktyczne
Komentarze praktyczne to publikacje autorskie pisane na zamówienie Wolters Kluwer. W komentarzu praktycznym autor omawia zagadnienie związane ze stosowaniem prawa, zwracając uwagę na konkretne trudności, które mogą pojawić się w trakcie tego procesu. Widok na liście Zasobów Dane metrykalne autor publikacji tytuł wydawnictwo i rok publikacji status aktualności. Cechy charakterystyczne zwięzłość i brak rozważań […]
Materiały z Prawo.pl
Materiały z Prawo.pl to krótkie informacje o najważniejszych wydarzeniach związanych z szeroko pojętym prawem. Pełne treści wiadomości z bieżącego kalendarzowego dnia dostępne są wyłącznie na portalu Prawo.pl. Wiadomości wcześniejsze mają pełną postać tekstową. Widok w Zasobach Boksy na stronie startowej W każdym produkcie programu LEX, wśród boksów do wyboru, na pulpicie domyślnym i Twoim pulpicie […]
„Pozostałe” publikacje dostępne w programie
Do kategorii Komentarze i publikacje/Pozostałe zaliczane są następujące rodzaje publikacji: varia opracowanie sprawozdanie definicja wyjaśnienia bibliografia opinia przykład komentarz procedury miscellanea materiały szkoleniowe studium przypadku klasyfikacja wprowadzenie wzory pism i umów raport rynkowy testy notka do orzeczenia słownik przegląd piśmiennictwa encyklopedia zbiór orzeczeń piśmiennictwo do aktu rekomendacja kazus inne. Na liście pozostałych wyświetlają się również […]
Narzędzia
Kategoria Wzory i narzędzia obejmuje dostępne w programie wzory dokumentów, zestawienia, kalkulatory, słowniki, normy, plany kont, wzory procedur i ważne terminy. Na temat wzorów czytaj TUTAJ. Kalkulatory Kalkulatory to zbiór narzędzi służących do obliczania podatków, opłat i innych kwot wynikających z przepisów prawnych. Dostępne są one w formie arkuszy kalkulacyjnych. Zestawienia Zestawienia to autorskie […]
Pytania i odpowiedzi
Pytania i odpowiedzi to dokumenty zawierające wyjaśnienia problemów prawnych wysyłanych do Redakcji LEX przez Użytkowników. Widok w Zasobach Dane metrykalne tytuł (zredagowany przez Redakcję LEX) numer data udzielenia odpowiedzi autor odpowiedzi status aktualności: Aktualne/Nieaktualne. Treść Odpowiedź poprzedzona jest pełnym brzmieniem pytania zadanego przez Portal Pytań i Odpowiedzi. Odpowiedź zawiera uzasadnienie. W prawej części okna z […]
Analizy
Analizy to zestawienia różnych rodzajów dokumentów powiązanych tematycznie z konkretnym praktycznym zagadnieniem, np. „podróże służbowe krajowe”, „amortyzacja budynków i lokali” itp. Podstawę analizy stanowi publikacja: Komentarz praktyczny lub Poradnik. Widok analizy Dostęp do analiz Wyszukiwarka główna (LEX Search) – z listy wynikowej Indeks (główny i branżowe).
Instytucje
Instytucje to funkcjonalność umożliwiająca znalezienie organów publicznych właściwych dla danej miejscowości bądź też danych teleadresowych konkretnego organu. Dostęp z poziomu Strony startowej LEX Wyszukiwanie wg właściwości miejscowej instytucji Wystarczy wpisać odpowiednią miejscowość, a następnie wpisać nazwę ulicy, aby dowiedzieć się, które instytucje obejmują ją swą właściwością miejscową. W niektórych przypadkach program poprosi, aby doprecyzować wyszukiwanie […]
Zegar legislacyjny
Zegar legislacyjny to funkcjonalność dla tych, którzy na co dzień zajmują się pracami legislacyjnymi. Jest kierowana szczególnie do pracowników administracji: samorządowej – głównie sekretarzy i radców prawnych zatrudnionych w urzędach rządowej – organów naczelnych, centralnych i terenowych. Wprowadzenie Przy pierwszym uruchomieniu Zegara legislacyjnego wyświetla się Wprowadzenie informujące o sposobie pracy z funkcjonalnością. Następnie pojawia się […]
Kalendarium
Kalendarium udostępnia informacje o zmianach w systemie prawa w wybranej przez Użytkownika dacie lub w zakresie dat. Kalendarium uruchamia z lewego menu strony startowej. Aby wybrać zakres dat, dla których mają być prezentowane wydarzenia, należy skorzystać z kalendarza dostępnego w prawej górnej części okna Kalendarium. Domyślnie Kalendarium ustawione jest na dzień korzystania z programu (Dzisiaj). […]
Aktówka
Funkcjonalność Aktówka / LEX Cloud (w zależności od posiadanej wersji) pozwala stworzyć własny zbiór materiałów potrzebnych w codziennej pracy. Do Aktówki można wejść z lewego panelu strony startowej poprzez wybór pozycji Aktówka/LEX Cloud. Widok podzielony jest na dwie części: z lewej strony widoczne jest drzewo katalogów Aktówki, oraz informacje o zapisanych listach wynikowych, ilości plików udostępnionych i […]
LEX Cloud – Udostępnianie katalogów
Udostępnianie katalogów w usłudze LEX Cloud, to funkcjonalność pozwalająca na nadawanie dostępu do katalogów innym użytkownikom LEX. Dzięki temu rozwiązaniu Użytkownicy mogą zarządzać dostępem do wybranych katalogów w Aktówce poprzez wskazanie innych użytkowników i nadanie im odpowiednich uprawnień. Aby korzystać z Udostępniania, Użytkownicy (zarówno ci, którzy udostępniają katalogi jak i ci, którym one są udostępniane) muszą mieć dostęp […]
Historia
Historia zawiera listę ostatnio przeglądanych dokumentów. Na liście widoczne są poszczególne kategorie dokumentów wraz z datą i godziną ostatniego korzystania z nich w programie. Historię przeglądanych dokumentów można wyświetlić, wybierając z lewego panelu Strony startowej ikonę Historia. Listę dokumentów można zawęzić w lewym panelu. Domyślnie jest wyświetlana lista wszystkich dokumentów.
Alerty
Alerty służą do przesyłania Użytkownikowi informacji na temat zdarzeń dotyczących wybranego aktu prawnego. Alerty są dostępne dla aktów prawa powszechnego, europejskiego i resortowego. Jak dodać Alert dla całego aktu prawnego i z poziomu menu jednostki? Aby dodać alert dla całego aktu prawnego, należy w oknie otwartego aktu przejść do zakładki Narzędzia, a tam skorzystać […]
Notatki – nowy, przejrzysty sposób wyświetlania notatek do aktów prawnych
Aby zapoznać się ze szczegółami Instrukcji prosimy kliknąć „tutaj”.
Notatki
Notatki pozwalają Użytkownikowi na zapisywanie swoich uwag, spostrzeżeń bądź ważnych dla swojej pracy informacji. Dodawanie Notatek Notatki można dodawać z Zakładki Narzędzia, korzystając z opcji Dodaj notatkę. Po kliknięciu w nią otwarte zostanie okno edycji tekstu notatki. Notatka zapisywana jest w folderze domyślnym w Aktówce, jednak przy tworzeniu notatki jest możliwość zmiany miejsca zapisu na dowolnie wybrany folder. […]
Notatka o autorze
Notka o autorze umożliwia wyświetlenie wszystkich publikacji, które stworzył lub współtworzył dany autor. Notka jest dostępna z linku na imieniu i nazwisku autora w oknie z tekstem publikacji. Zawiera informacje o autorze, ewentualnie zdjęcie, oraz interaktywną listę publikacji podzielonych według kategorii. Aby przejść do dowolnej publikacji, wystarczy kliknąć jej tytuł. Notki dostępne są również […]
Sugestie
Sugestie to funkcjonalność umożliwiająca zgłaszanie uwag i pomysłów na rozwój programu LEX. Po kliknięciu zakładki „Sugestie” trafisz na dedykowaną stronę do zgłoszeń. Możesz zalogować się, aby usprawnić realizację zgłoszenia lub skorzystać z formularza bez logowania. Szczegółowa instrukcja wypełniania formularza dostępna jest pod linkiem: „Jak wypełnić formularz zgłoszeniowy?”
Piśmiennictwo prawnicze – źródła tez i glos
Źródła tez piśmiennictwa Admin. – Administracja Biul.RL – Biuletyn Rady Legislacyjnej Biul.Skarb. – Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów CASUS – CASUS CML Rev. – Common Market Law Review Cz.PKiNP – Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych Czas Informacji – Czas Informacji Dor.Podat. – Doradztwo Podatkowe EPS – Europejski Przegląd Sądowy Eur.Prz.Pr. – Europejski Przegląd Prawa FK […]
Wyciąg – odkładanie wybranych jednostek redakcyjnych
Aby zapoznać się ze szczegółami Instrukcji prosimy kliknąć „tutaj”.
LEX Cloud – pliki własne – akceptowalne formaty
Dla bezpieczeństwa aplikacji wprowadzone zostały ograniczenia co do formatu i rozmiaru plików. Jeśli masz dostęp do Aktówki wraz z usługą LEX Cloud, możesz dodawać pliki w następujących formatach: Dokumenty: txt, doc, docx, xls, xlsx, csv, rtf, pdf, xml, odt, ppt, pptx, pps, ppsx Grafiki: JPEG, jpg, BMP, PNG, GIF, TIFF, WEBP, SVG Wideo: webm, […]
Dodawanie domeny info.wolterskluwer.com do listy adresów zaufanych
Ustawienia poczty Użytkownika mogą powodować, że newslettery z istotnymi informacjami o zmianach w prawie mogą być przenoszone do folderu ze spamem. W poniższej instrukcji przedstawiamy, jak dodać adres, z którego są wysyłane newslettery do listy adresów zaufanych (tzw. białej listy). Gmail 1. Kliknij ikonę ustawień skrzynki mailowej 2. Wybierz opcję „Ustawienia” 3. Wybierz opcję […]
Zadaj pytanie i zamów wzór
W produktach klasy Optimum i Premium oferujemy możliwość zadania pytania merytorycznego, a czasem zamówienia wzorów ze ściśle wskazanych tematów. Poniżej – instrukcja korzystania z funkcji. Krok 1 Pytanie można zadać, zaś wzór – zamówić, klikając link Zadaj pytanie umieszczony na czarnym pasku w górnej części ekranu. Krok 2 Otworzy się formularz do zadania pytania (lub zamówienia wzoru) […]
Funkcje dokumentów
Funkcje dokumentów podzielone są na kategorie: Dokument – główne funkcje nawigacji ułatwiające pracę z dokumentem. Eksport – wydruk, zapis do pliku, wysyłka mailem. Narzędzia – dodawanie do aktówki, ustawianie alertów, dodawanie notatek i własnych plików. Widok – ustawienia czcionki, kontrastu, tryb do czytania. Funkcje dostępne są w zakładkach na pasku narzędzi nad treścią dokumentu. Funkcje […]
Centrum Pomocy Profesjonalisty
Centrum Pomocy Profesjonalisty to profesjonalny serwis informacyjny, dzięki któremu uzyskasz natychmiastową odpowiedź na pytania (w zależności od posiadanej wersji produktu) z zakresu: doradztwa podatkowego i rachunkowego doradztwa kadrowego i HR doradztwa kadrowego doradztwa BHP doradztwa pomocy społecznej doradztwa zamówień publicznych doradztwa prawa oświatowego. Centrum Pomocy Profesjonalisty to połączenie: infolinii czynnej od poniedziałku do piątku w […]
Wysyłanie deklaracji przez Internet
Deklaracje, informacje i zeznania podatkowe opracowane w Excelu można wysyłać do urzędu skarbowego Internetem bezpośrednio do systemu e-Deklaracje. Deklaracje elektroniczne wysyłane są w postaci pliku XML. Przesyłanie formularzy w formie załącznika w poczcie e-mail jest nieprawidłowe, dlatego też nie jest akceptowane przez urzędy skarbowe. Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki dokumentu do systemu e-Deklaracje krok po […]
Lista aktów posiadających tytuły podstawowych jednostek redakcyjnych
Ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Ustawa z dnia 13 kwietnia […]
Lista ustaw zawierających hipertekst merytoryczny
Konstytucja Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Kodeksy Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – […]
Wykaz skrótów stosowanych w dokumentach
Publikatory aktów prawnych Dz. U. – Dziennik Ustaw M.P. – Monitor Polski MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy MSiG-Ogl – Monitor Sądowy i Gospodarczy – Część Ogłoszenia M.S.”B” – Monitor Spółdzielczy „B” M.P.”B” – Monitor Polski „B” Dz.Urz.NBP – Dziennik Urzędowy Narodowego Banku Polskiego Dz.Urz.Min.Fin. – Dziennik Urzędowy Ministerstwa Finansów (do 2000 r.) Dz.Urz.ZUS. – […]
Ikony dokumentów
Każdy dokument dostępny w programie opatrzony jest ikoną informującą o kategorii, do której przynależy. Najważniejsze z nich to: – akty prawne powszechnie obowiązujące ogłaszane w Dz. U. i M.P. – projekty ustaw – akty wewnętrznie obowiązujące ogłaszane w dziennikach resortowych – akty prawa europejskiego ogłaszane w dziennikach urzędowych Unii Europejskiej – […]